Jumaat, 8 Mei 2009

TENOM KAYA DENGAN SUMBER PELANCONGA?

SEBUT SAHAJA KOPI TENOM...masyarakat sekeliling telah mengetahuinya bahawa Tenom bukan sahaja memiliki sumber pelancongan yang menarik tetapi mempunyai produk minuman yang disukai ramai seperti 'Kopi Fatt Choi cap kapal terbang' memang lazat dan berkhasiat...orang kata 'tak sah ke Tenom kalau tak minum kopi Tenom'.
Memang sudah kena pada waktunya daerah disini memerlukan satu tenaga kuat untuk menganjung kedepan bagi melestarikan sektor Pelancongan khususnya sektor 'Pembuatan dan pusat pusat riadah' dimata pelancong luar dan dalam agar lebih banyak kehadiran mereka disini, yang sudah tentu kehadiran mereka banyak memberi impak yang baik dari segi ekonomi setempat terutamanya dari segi sektor 'Perhotelan dan Inap Desa' jika terurus dengan baik.
Bagaimana pun apa yang menyedihkan bahawa, suatu ketika ada kedengaran suara suara agensi pelancongan swasta sudah ditubuhkan disini tetapi ia hanya sempat gah ditengah masyarakat ketika pembentukkan tetapi selepas itu terus menghilang tanpa khabar berita.Sekiranya benar kewujudan agensi itu masih berlaku, kemungkinan aktiviti pelancongan disini lebih berupaya dan berdaya maju kerana agensi itu boleh bertindak sebagai 'catalyist' kepada kepesatan aktiviti pelancongan disini.
Banyak persoalan bermain dikepala, apakah wakil wakil rakyat disini kurang berminat dengan sektor pelancongan? Sektor pelancongan adalah satu satunya industri yang sesuai digerakkan ketika dunia sedang menghadapi krisis ekonomi...dimana kawasan disini banyak destinasi pelancongan dan pusat riadah perlu dibangunkan seperti sejarah Kubu Paduka Antanom diRundum, kesan sejarah Batu Bersurat dan Tanah Pinisi...manakala pusat pusat riadah selain Taman Pertanian Lagud Sebrang seperti 'Kalang Waterfall' perlu dibangunkan dan dinaiktaraf frasarananya.
MENAKJUBKAN lagi, dimana baru baru ini sekumpulan pelancong dari Hong Kong sanggup menaiki troli buatan sendiri yang diinisiatifkan oleh penduduk penduduk kampong Kg Pangi sebagai pengangkutan alternatif selepas perkhidmatan keritapi ditutup lebih setahun lalu untuk memberi laluan kepada kerja kerja menaiktaraf landasan keritapi.
Pelancong pelancong terbabit telah menyatakan ketidak kekesalan mereka menaiki troli yang mengambil masa kira kira satu jam untuk sampai ke destinasi yang dituju 'white water rafting' di Pangi-Rayoh, hanya kerana pelancong itu cintakan alam semulajadi flora dan fauna disini, yang pernah mereka kunjungi sebelum ini selain membaca beberapa paparan menarik didalam internet.
KESEMPATAN yang berlaku keatas white water rafting Pangi, yang sepatutnya dijadikan landasan bagi memasar produk produk pelancongan lain seperti pusat pusat riadah, sektor pembuatan kraftangan dan sektor penginapan ala kampong.
LEBIH MENYEDIHKAN LAGI, pekan Tenom yang sepatutnya bermandikan cahaya ketika waktu malam dengan beralaskan kawasan pekan yang bersih indah dan lanskap yang menarik, tetapi sebaliknya daerah ini pula bermandikan 'Najis najis burung ketika waktu malam'.
Mengapa wakil wakil rakyat tidak mengambi perhatian terhadap masalah tersebut...atau biarkan keadaan sedemikian rupa seperti kata kata orang politik 'tunggu dan lihat' manakala masalah mangsa mangsa banjir masih terbengkalai.
Bagaimana pun sekadar cadangan dan luahan rasa sahaja...Oleh: Mail Mathew

Tiada ulasan:

Catat Ulasan