Selasa, 1 Mac 2011

PENDUDUK RUNDUM JADI PELARIAN DIBUMI SENDIRI?


Oleh: Mail Mathew

TENOM: Dua penduduk dari Mukim Rundum Eman bin Undok 57, Ketua Cawangan UMNO Bangkulin dan Palipus bin Ampasu 45, terus dilanda kebimbangan dan khuatir mereka akan menjadi pelarian dibumi sendiri sekiranya masalah perkampongan mereka yang di labelkan oleh Jabatan Perhutanan sebagai haram kerana terletak dikawasan Hutan Simpan yang merangkumi Kg Katubu, Kg Kapulu dan Kg Sumambu tidak dapat diselesaikan dalam masa terdekat ini.

Mereka menegaskan bahawa, mereka ingin mengetahui perkembangan status perkampungan mereka selepas dituduh mendudukki dan membuka ladang kawasan Hutan Simpan secara haram oleh Penguatkuasa Jabatan Hutan yang mengusir mereka dari kawasan itu pada Januari 13, 2011.

Justeru, mereka meminta Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman untuk campurtangan menyelesaikan masalah tersebut dalam masa terdekat ini demi masa depan anak cucu cicit dan penduduk disitu sejumlah kira kira 3,000 orang, kata mereka dalam satu kenyataan disini ketika memberitahu Harian Ekspress pada Khamis.

Dalam pada itu tegas mereka lagi, bahawa penjelasan Pengarah Jabatan Hutan Datuk Sam Mannan dalam kenyataannya selepas insiden tersebut telah menambah keperitan perasaan mereka dan menyifatkan Mannan seolah olah menghalalkan tindakan ganas kakitangannya.

Apa tidaknya tambah mereka, Mannan mendakwa kononya penduduk yang mendirikan pondok (shelter) disitu hanyalah tempat mereka berteduh yang lebih bersifat sementara dan bukannya rumah bangunan kekal seperti yang penduduk dakwa sebelum itu.

Antara lain kenyataan Mannan jelas mereka, pondok pondok itu didirikan kononnya semata mata untuk kegunaan sebagai perhentian mereka (penduduk) ketika aktiviti berburu binatang sambil menerokai perladangan dikawasan hutan simpan secara haram.

Bagaimanapun Eman Undok menyangkal dakwaan itu dengan memberi penjelasan bahawa rumah orang orang kampong yang diulit kemiskinan sejak dahulu kala sememangnya rumah mereka seakan akan pondok tetapi itulah sebenarnya rumah kekal mereka.

“ Kalau itu disifatkannya sebagai tempat persinggahan sahaja, bagaimana pula padi yang dihasilkan disitu ada tersimpan disulap itu….sedangkan kami sudah tinggal disini turun temurun mewarisi nenek moyang kami lagi,” tegas Eman.

“ Memanglah Datuk Sam Mannan anggap rumah rumah kami disini sebagai pondok kerana ini bukan bangunan yang terdapat seperti bandar tambahan lagi kami miskin mana larat buat rumah seperti banglo,” tambahnya lagi.

Insiden tersebut yang berlaku pada Januari 13, 2011 menyebabkan satu laporan Polis telah dibuat oleh Palipus Ampasu sekitar jam 1 petang dimana beliau telah diiringi beberapa penduduk kampong terbabit termasuk Ketua Kampong (KK) Haji Sabli Ambarok.

dengan padi kerana yang mengmat teringinkan kepastian dari kerajaan khususnya Ketua Menteri Sabah berhubung status kedudukkan kampong halaman mereka kerana selepas insiden itu perkampongan mereka dilabelkan sebagai haram kerana memasukki kawasan Hutan Simpan.

secara haram Menyedihkan lagi, sikap keterlaluan dan tidak bertimbang rasa kakitangan penguatkuasa Jabatan Hutan yang mengusir mereka (penduduk) dikawasan itu memperlakukan mereka seperti binatang, dimana 4 buah diroboh dan padi bertumpahan dimerata tempat tanpa belas kasihan.

telah diusir oleh penguatkuasa Jabatan Perhutanan bulan lepas (Januari 13, 2011), malangnya Pengarah Jabatan Perhutanan Sabah Datuk Sam Mannan dalam kenyataannya dua minggu selepas insiden itu menghalalkan tindakan kakitangannya tanpa peri kemanusiaan.

Mereka merasa amat kesal diatas insiden tersebut yang seolah olah meletakkan mereka sebagai penjenayah kelas pertama yang disusir tanpa pertimbangan yang sehingga kini mereka seakan akan pelarian dibumi sendiri.

Eman bin Undok 57, Ketua Cawangan UMNO Kg Bangkulin dan Palipus bin Ampasu 45, menyatakan demikian ketika memberitahu Harian Ekspress pada Khamis kerana didakwa telah memasukki kawasan Hutan Simpan.

Sementara itu, Ahli Parlimen Tenom Datuk Raimie Unggi dalam kenyataan beliau (akhbar ini) pada Januari 21,2011 menyelar sikap Jabatan Perhutanan sebagai bertindak ‘sambil lewa’ dan tidak serius.

Raimie turut dipetik sebagai berkata bahawa perkara tersebut sudah dikemukakan kepada Jabatan itu sekian lama namun gerak kerja bagi mebngenal pasti tanah adat seluas lebih kurang 800 ekar diabaikan oleh Jabatan itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan