Rabu, 3 Februari 2016

PERAYAAN KRISMAS 2015 MENGIKUT ZON DAPAT SAMBUTAN MENGGALAKKAN

Oleh: Mail Mathew

MENYUMPIT....GIMIK PERASMIAN PERAYAAN KRISMAS
KEMABONG: Masyarakat setempat khususnya mereka yang menganut agama Keristian tidak dilupakan untuk turut serta meraihkan hari kebesaran agama itu yang diadakan dikawasan zon Kuala Tomani bersama Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kemabong Datuk Rubin Balang.

Perayaan Krismas tahun 2014 mempunyai kelainan sambutannya dimasa masa lepas dimana perayaan seumpama itu telah diadakan dalam satu pusat bertempat di Dewan Sri Ontoros.

Bagaimana pun, sambutan kali ini bagi tahun 2015 ia diadakan mengikut zon dengan harapan agar masyarakat akar umbi dalam berbagai peringkat tidak ketinggalan untuk turut sama merayakan hari kebesaran itu supaya impaknya lebih dirasai kemeriahannya.

Selain itu, Rubin yang berterima kasih diatas inisiatif dan daya usaha pihak penganjur turut menyifatkan perayaan tersebut sangat berjaya kerana telah dapat mengeratkan hubungan silatulrahim dengan kesukuan lain tanpa mengira kesukuan mahu pun agama.

Sambil itu, Rubin turut mengingatkan kepada semua kaum dan etnik agar tidak menjadikan soal keagamaan sebagai benteng pemisah diantara satu dengan yang lain, sebaliknya menjadikan agama yang dianuti masing masing sebagai pedoman dan panduan bagi setiap insan untuk lebih menghormati masyarakat lain.

Dalam pada itu, beberapa masyarakat sekeliling ketika ditemui menyambut baik usaha sedemikian sambil berharap ianya berterusan kerana sistem itu dapat memberi peluang kepada semua masyarakat sama ada jauh dan dekat untuk sama sama menikmati perayaan Krismas dengan lebih bermakna.

Pusat sambutan perayaan Krismas 2015 diadakan di dewan terbuka Kg Kalibatang Lama dekat Kuala Tomani yang dihadiri kira kira lebih 2,000 orang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan