Rabu, 20 Mei 2009

SUNGAI PADAS DAN PEGALAN PUSAT REZEKI IKAN SUNGAI


SLUG:MM/DE/TNM/RNCNA/IKANSUNGI/MEI16/1800HRS/09 P:3

Oleh: Mail Mathew

TENOM: Sebut sahaja sungai Padas atau sungai Pegalan sesiapa sahaja yang mendengarnya akan merasa gerun malah menakutkan kerana kedua dua batang sungai tersebut sinonim dengan beberapa siri bencana alam banjir yang telah berlaku beberapa kali disini yang mengakibatkan banyak kemusnahan terhadap harta benda mahupun tanaman, malah hampir hampir meragut nyawa penduduk.

Meskipun begitu, para penduduk yang tinggal dikawasan pesisir kedua dua sungai masih mempunyai sumber rezeki dengan tangkapan ikan sungai menggunakan sangkar mahupun sejenis pancing panjang yang dipanggil ‘pansok’.

Mantan Pengerusi JKKK Ongok Talasau 70, ketika menceritakan kepada Harian Ekspress pada Sabtu, dimana para penduduk yang mendiami kawasan pesisir sungai sekitar tahun 70an ketika itu sungai Padas dan Pegalan belum tercemar dengan aktiviti pembalakkan mengakui bahawa sumber pendapatan ikan sungai sebahagian daripada sumber sosio ekonomi penduduk untuk menyara penghidupan seisi keluarga.

Ongok seterusnya berkata, selepas banjir baru baru ini harga ikan sungai terus melonjak naik iaitu ikan jenis ‘baung’ dijual dengan harga RM17.00 seikat berat lebih kurang 1.5kg (sebelum itu dijual dengan harga RM12.00), ikan jenis ‘salap’ RM18.00 (sebelum M14.00) dan ikan ‘badus’ RM16.00 (sebelum RM12.00).

Meskipun kedudukkan harga ikan yang terus melonjak selepas banjir, namun pelanggan tetap membeli ikan sungai disini sebagai pilihan utama mereka tanpa cerewet kerana mereka tahu bahawa kerja kerja menangkap ikan sungai itu bukan suatu perkara mudah.

Bagaimanapun Ongok mengakui bahawa ketika aktiviti pembalakkan berleluasa yang tidak terkawal sekitar tahun 1987 keatas, sumber hidupan sungai sudah mula berkurangan disebabkan pencemaran air sungai yang sangat dasyat yang kelihatan seperti ‘milo’.

Keadaan bertambah perit lagi kata Ongok, apabila kegiatan menangkap ikan dengan menggunakan mini generator, juga pada ketika itu sangat berleluasa bagaikan Negara sudah tidak mempunyai satu undang undang untuk mencegah pemusnahan hidupan air.

“ Kerajaan sudah berkali kali melarang kegiatan itu…tetapi bagi mereka yang besar kepala langsung tidak hiraukan larangan itu…dan sekarang kesannya sudah dapat dilihat, dimana sumber ikan sudah tidak serancak dulu lagi,” jelas Ongok.

Menurut Ongok, kawasan yang banyak terdapat ikan ‘baung’ terletak disepanjang sungai Padas antara Pangi ke Rayoh, dimana cara tangkapan menggunakan pancing besar yang dipanggil ‘pansok’ atau dengan cara memancing biasa.

Manakala ikan ‘salap’ dan ikan ‘badus’ kebanyakkannya terdapat dipesisir sungai Pegalan dengan menggunakan kaedah penangkapan yang sama.

Dalam pada itu, dari segi pasaran tidak merumitkan para penangkap ikan sungai, dimana selain daripada gerai gerai tamu mingguan yang telah disediakan oleh pihak majlis daerah, gerai jualan untuk pejaja harian juga telah tersedia.

Makanan sumber hidupan air merupakan sejenis makanan yang mempunyai kolestrol yang rendah dan sudah pasti menjadi pilihan segenap lapisan masyarakat dimana sahaja. Justeru, kerajaan ada keperluan untuk menguatkuasakan peraturan atau Akta yang mengkhususkan penjagaan serta larangan aktiviti memusnahkan hidupan sungai.
Ends///..

Caption:-

1.IMG 0039 - Ongok bin Talasau…selepas aktiviti pembalakkan sungai Padas tercemar..ikan pun berkurangan.

2.IMG 0213 - Pelanggan tetap memilih ikan sungai sebagai santapan tengah har.

3.IMG 0214 - Ikan salap kegemaran pembeli.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan