Ahad, 15 November 2015

KOTA KINABALU: Kerajaan digessa untuk melihat dengan lebih serius seruan untuk mengeluarkan semua kad pengenalan Malaysia di Sabah bagi memastikan penduduk yang sah kewarganegaraan memegang dokumen berkenaan.

PAIRIN
 Presiden Parti Bersatu Sabah, Tan Sri Datuk Seri Panglima Joseph Pairin Kitingan berkata syor berkenaan sekaligus membersihkan daftar kewarganegaraan dan daftar pemilih di Sabah daripada dicabuli oleh orang asing seperti Pendatang Tanpa Izin (PTI).

 “Golongan ini telah banyak mengeksploitasikan proses pemilihan dengan bantuan sindikit-sindikit dan pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.

 “Kita menyeru agar syor-syor jawatankuasa teknikal berkenaan dengan RCI ini dapat dilaksanakan dengan segera dan serius oleh kerajaan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap sempena Perhimpunan Agung Tahunan yang ke-30, di sini hari ini. Turut hadir dalam majlis itu, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Musa Aman, dan barisan pemimpin Barisan Nasional Sabah.

 Pairin berkata , isu PTI itu juga amat berhubungkait dengan keselamatandan kedaulatan Sabah dan Malaysia. Justeru itu Jawatankuasa Teknikal mengenai RCI pendatang tanpa izin di Sabah yang diketuai oleh beliau komited untuk memastikan segala cadangan penambahbaikan proses dan langkah menangani masalah PTI diambil kira dan diimplementasikan oleh kerajaan.

 Dalam pada itu beliau turut melahirkan kekesalannya atas peristiwa penculikan oleh pihak luar yang begitu mudah memasuki perairan negeri ini dan menculik.

“Kita sedar bahawa Kerajaan telah mengambil langkah untuk mempertingkatkan keberkesanan ESSCOM termasuk meningkatkan asset, tambah anggota dan melaksanakan perintah berkurung di tujuh daerah.

 “Dan kita juga difahamkan bahawa komando kita telah berjaya mematahkan lebih daripada tujuh kali cubaan penjenayah merentas sempadan untuk memasuki perairan kita terutamanya di perairan Semporna, Kunak dan lahad Datu,” katanya.

Namun demikian, seungguhpun kawalan ketat dilaksanakan namun masih berlaku penculikan kerana terdapat tali barut yang memberi maklumat tentang kedudukan dan pergerakan anggota keselamatan kepada penjenayah berkenaan.

 Oleh itu, beliau mengharapkan agar perisikan negeri perlu dipertingkatkan dan tidak hanya melibatkan penjenayah di luar tetapi juga yang berada di Sabah.- Oleh Dewiana Tinggolongon / sayangsabah. Baca selanjutnya: https://www.sayangsabah.com/seruan-keluarkan-kad-pengenalan-khas-untuk-sabah/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan