Isnin, 15 Februari 2016

KELEWATAN BINA PEKAN KECIL MELALAP MASALAH TEKNIKAL, LPPB

Oleh: Mail Mathew


PEGAWAI PERANCANG BANDAR LPPB
MELALAP: Pembinaan pekan kecil Melalap pasti akan dilaksanakan sejurus selesai perbincangan kerjasama antara tiga agensi terlibat terutamanya Lembaga Perumahan dan Pembangunan Bandar (LPPB), SEDCO dan Syarikat Sime Darby Plantation.

Perbincangan melibatkan tiga agensi tersebut difahamkan akan bermula dalam tahun ini dimana perancangan dijangka menfokuskan kearah pembangunan deretan kedai sebelum memulakan lain lain struktur bangunan, kata Pegawai Perancang Bandar LPPB Ahmad Shah Mohd Yakub pada Sabtu.

Beliau berkata demikian ketika memberitahu para pemimpin masyarakat tempatan dikawasan Dun Melalap bertempat di Mini Dewan Datuk Sanggau Jalang Melalap, yang turut dihadiri Pegawai Daerah Tenom Madiyem Layappan, Setiausaha Politik Menteri Pembangunan Infrastruktur Sabah Stanis Buandi, OCPD Tenom dan para pegawai negeri dan Persekutuan.

Difahamkan bahawa kelewatan memulakan pembangunan pekan Melalap disebabkan beberapa perkara yang terpaksa dikeluarkan daripada pelan perancangan pembangunan asal terutamanya mengeluarkan dari pelan induk beberapa buah perkampongan yang berhampiran dengan kawasan pekan kecil itu berdasarkan rayuan dan kehendak penduduk kampong terbabit.

DO MADIYEM
 Mengikut pelan asal, kawasan pekan kecil Melalap akan dibangunkan diatas tapak seluas 200 ekar dengan melibatkan beberapa buah kampong berhampiran seperti Kg Kasiai, Kg Langsat, Kg Sarapong dan Kg Tuntulubung.

Semasa dialog dengan para pemimpin masyarakat yang hadir yang ingin kepastian berhubung pembangunan pekan Melalap dapat direalisasikan dalam masa terdekat Ahmad Shah berkata, pihak LPPB, SEDCO dan Sime Darby akan bekerjasama untuk memastikan impian masyarakat dikawasan itu untuk mendapatkan pekan kecil Melalap tercapai dalam masa terdekat.

 “ Tanggapan bahawa pekan kecil Melalap masih ditangan Sime Darby adalah kurang tepat, sebaliknya pihak Sime Darby telah pun komited untuk menyerahkan tanah miliknya kepada kerajaan namun terdapat sedikit kekangan disebabkan beberapa pindaan telah dilakukan.

“ Pindaan pindaan itu melibatkan pelan perancangan kerana mengeluarkan beberapa buah kampong supaya tidak dimasukkan didalam kawasan pekan Melalap...(dan) ini semua memerlukan nilaian baru dan bajet baru termasuk pengubahsuaian pelan induk sebelum diserahkan kepada kerajaan,” kata Ahmah Shah Pegawai Perancang Bandar LPPB.

Terdahulu, Pegawai Daerah Tenom Madiyem Layappan mengharapkan agar pencerahan yang dilakukan pihak LPPB itu berhubung kelewatan pembinaan pekan kecil Melalap dapat mengikis tanggapan negatif penduduk kampong yang dipercayai ianya telah tersebar luas sebelum ini.

Beliau berkata, kehadiran para pengerusi JKKK, KAN, WKAN dan Ketua kampong dimajlis dialog itu amat penting atas sifat mereka sebagai mata dan telinga kerajaan dimana isu isu seperti itu harus disampaikan kepada rakyat jelata agar mereka tidak salah faham dengan isu tersebut.

Dalam pada itu, beberapa pemimpin masyarakat disini kini telah faham berhubung kelewatan pembangunan pekan kecil Melalap walaupun pecah tanah telah dilaksanakan oleh Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Haji Aman sekitar tahun 2012 sebelum pilihanraya umum kali ke-12 (PRU12). Ends///...(Mail Mathew)

Caption:- 1.Gambar LPPB 1- Kelihatan DO Tenom Madiyem ketika memberi taklimat. 2.Gambar LPPB 2- Pegawai Perancang Bandar LPPB Ahmad Shah memberi pencerahan berhubung kelewatan pembinaan pekan kecil Melalap.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan