Selasa, 6 September 2016

JANGAN BIARKAN VIRUS ZIKA MEMBIAK DITENOM, RADIN

Oleh: Mail Mathew 
 
RADIN DAN ROMBONGAN GOTONG ROYONG..

TENOM: Menteri Pembangunan Luar Bandar Sabah Datuk Radin Malleh menyeru semua pihak terutama sekali agensi agensi kerajaan JKKK, JKDB dan Ketua Kampong agar melancarkan gotong royong dikawasan masing masing berikutan kes virus Zika. 

Beliau berkata, virus Zika yang pertama dikesan diSabah harus diperangi sehabis habisan dimana semua lapisan masyarakat perlu meningkatkan kesedaran dan mengambil langkah untuk memastikan dikawasan kita bebas daripada tempat pembiakan nyamuk.

 “ Saya amat berterima kasih diatas inisiatif Jawatankuasa Penganjur yang dipengerusikan Pegawai Daerah Madiyem Layappan mengadakan gotong royong ini...(saya) mendapat maklumat daripada DO Tenom berhubung program ini kira kira tiga minggu yang lalu.

“ Ini juga merupakan satu arahan daripada kerajaan, kerana tujuannya bukan semata mata untuk memusnahkan kuman kuman aedes dari terus membiak tetapi juga untuk membersihkan kawasan persekitaran pekan.

 “ Ia satu kesedaran kepada semua supaya mengadakan pembersihan kawasan secara berkala...supaya nyamuk aedes tidak membiak begitu sahaja...(kerana) dengan satu jangkitan ia boleh membawa maut,” katanya.

Beliau berkata demikian sebelum memulakan program gotong royong yang dianjurkan Pejabat Daerah dan Jabatan Kesihatan disini, dimana ianya turut disertai kira kira 300 orang terdiri daripada kakitangan kerajaan, Polis, Bomba, Rela dan NGO dedkat sini pada Selasa.

 Hadir sama, Pegawai Daerah Madiyem Layappan, Pegawai Kesihatan Dr Eric Tan, Pegawai Khas Kementerian Komunikasi Malaysia Jamawi Jaafar, OCPD Tenom DSP Firdaus Francis, PPM Melalap Simon Mamat, ADO Jasli Tindi, ADO Clarence Puin Pinduruh, KAN Edward Sibin, para Kapitan Cina dan para pemimpin masyarakat tempatan.

Terdahulu, Pegawai Daerah Tenom yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Penganjur Madiyem Layappan berkata, beliau gembira kerana semua agensi kerajaan turut menyertai gotong royong tersebut dimana tujuannya untuk mencegah pembiakan nyamuk, yang mana bahayanya bukan sahaja penghuni bandar, tetapi juga para penduduk dikawasan perkampongan.
Aikkkss???...mana penutupnya?

Madiyem meminta para peserta gotong royong agar menggelidah kawasan kawasan air bertakung, sistem perparitan yang dipenuhi sampah sarap menyebabkan kelancaran aliran air tersekat dan berbauh busuk.

 “ Kita semua mesti bersemangat dan fokus gotong royong memastikan kawasan pekan bersih dan tidak ada bekas bekas yang menjadi takungan air,” katanya. Ends///...(Mail Mathew)

Caption:- 1.ZIKA 1- Kelihatan Radin bersama peserta gotong royong menuju sasaran. 2.ZIKA 2- Radin menegur apabila terkesan lubang yang tiada penutupnya. 3.ZIKA 3- Radi mengabadikan kenengan sebelum memulakan gotong royong.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan